Koncept TJ Slovan Bohnice
Fotbal pro všechny, co mají chuť hrát fotbal ve sportovním klubu!
„Výchova je čas, který ztrácíme, abychom jej později získali“
PROČ
· Pomoci vychovávat dobrého člověka s férovým přístupem k trenérům,
rodičům, spoluhráčům, protihráčům a okolí vůbec.
· Jednat v duchu fair play.
· Podpora přátelství.
· Pomáhat individualitám, jak sám i společně s týmem vyhrávat.
· Propojování mezi všemi mládežnickými kategoriemi včetně mužské
kategorie.
· Podpora jednotné myšlenky klubu se specifiky pro přípravkové,
žákovské a dorostenecké kategorie.
CÍL
· Na prvním místě je hráč. Hráč je především člověkem, teprve potom
fotbalistou.
· V první řadě nejde o výsledky, ale o sportovní růst dětí. Nejdůležitější
je, aby děti dělaly pokroky.
· Fungování trojúhelníku rodič-hráč-trenér.
· Výsledky jsou indikátorem, zda je cesta, po které se jde, správná.
· Vychovávat hráče pro A mužstvo dospělých; A mužstvo takto
pravidelně a přirozeně doplňovat.
· Vychovávat hráče, aby byl o ně zájem v polo/profesionálních klubech.
· Spolupracovat s velkými kluby - oni potřebují nás a my je.
OBSAH:
· Kodex hráče
· Kodex trenéra
· Kodex rodiče
· Metodické pokyny v trénincích a zápasech
· Jak a co trénovat …
KODEX HRÁČE
„Kuráž, charakter, výdrž, vůle, síla a respekt ke spoluhráčům, protihráčům, trenérům
a rodičům, mi pomohl být lepším člověkem a dokázat to, co jsem dokázal.“
Jamie Carragher, vynikající obránce Liverpoolu a Anglie
1. Za všech okolností se chovám slušně, přátelsky a sportovně, vždy slušně
pozdravím a poděkuji. Zdravím první. Jsem osobnost.
2. Jím a piju zdravě, nejím smažená jídla (hranolky, krokety, řízky), těžká
jídla, chipsy, hamburgery. Nepiji sycené nápoje (Cola, Sprite, Fanta
atd.). Doporučená strava: ovoce, sušenky, müsli tyčinky, neperlivá
voda.
3. Svým pozitivním chováním a jednáním reprezentuji sám sebe a klub na
hřišti, ve škole i na veřejnosti. Na tréninky a zápasy chodím v klubovém
oblečení.
4. Plně respektuji svého trenéra a ostatní zodpovědné pracovníky klubu.
5. Respektuji své spoluhráče a podílím se na vytváření přátelské
atmosféry v rámci svého týmu i klubu.
6. Přiměřeně svému věku vnímám trénink či utkání jako prostředek ke
zlepšení individuálního nebo týmového výkonu a dle toho jednám.
7. Nerozumím-li něčemu nebo s něčím nesouhlasím, mám právo
konzultace se svým trenérem, šéftrenérem, popřípadě jiným
zodpovědným pracovníkem klubu. Předpokladem je slušná forma
dotazu a doba nenarušující tréninkový proces či utkání.
8. Znám a dodržuji zásady sportovní životosprávy: „Pít alkohol, užívat
drogy a kouřit, není, zejména pro sportovce, normální.“
9. Oslovuji trenéra dle dohody, když nevím tak nejlépe: „Trenére“.
10.Chodím včas, věci si připravuji sám, jsem zodpovědný sám za sebe.
11.V tréninku poslouchám pokynů trenéra a neohrožuji svou ani
spoluhráčovu bezpečnost.
12.V tréninku pracuji na plno.
13.Chodím pravidelně na tréninky a v případě, že nemohu přijít, včas se
řádně omluvím.
14.Jsem odpovědný za svůj výkon, abych svou laxností nepodrazil
kamarády, kteří makají.
15.Hraji fair play (jsem slušný k rozhodčímu, spoluhráčům, protihráčům,
klidně přiznám ruku atd.).
KODEX TRENÉRA
„Zapomenou, co jste jim říkal. Zapomenou, co jste s nimi prováděl. Nikdy, ale
nezapomenou, jak jste se k nim choval a jak se při tom cítili.“
Paul Barron, trenér brankářů v Newcastlu United
1. Na prvním místě je hráč. Hráč je především člověkem, teprve potom
fotbalistou.
2. Jednám v duchu fair play.
3. Dělám fotbal formou zábavy.
4. Podporuji týmového ducha např. mimofotbalové akce, oslavy
narozenin, nastavuji pravidla o fungování týmu se souhlasem hráčů atd.
5. Chovám se eticky, morálně a jsem loajální ke kolegům, oddílu,
trenérům soupeřů, funkcionářům, rozhodčím, rodičům.
6. Motivuji, podporuji a podržím hráče i v době či situaci, když se mu
nedaří.
7. Na hráče křičím v případě nebezpečí, nenadávám mu, neurážím jej,
neshazuji - respektuji jej jako osobnost s ohledem na věk.
8. Jsem vzorem pro hráče a chovám se tak, aby si mě vážili.
9. Respektuji nastavená provozní pravidla uvnitř klubu.
10.Přemýšlím o sobě:
a. Svou sebedůvěru rozvíjím studiem – samostudium, trenérské
kurzy, jdu se podívat na kolegu či jinam a konzultuji, využívám
internet.
b. Sebereflexe - čas od času bych se měl zastavit a ohlédnout, co se
mi daří, v čem se chci zlepšit, jaký efekt mají má cvičení, co mě
vyčerpává, co mě nabíjí, jakým směrem se chci ubírat.
c. Vyžaduji zpětnou vazbu a umím ji přijmout.
KODEX RODIČE
„Dětská kopaná znamená hru a hra znamená zábavu a radost. Musí se to stát
nedílnou součástí jejich mladých životů. A tak jim ponechte zábavu, nechte je, aby
si hráli a méně pozornosti věnujte výsledkům. Nejlepším výsledkem, kterého
můžete dosáhnout v dětské kopané, je mít šťastné děti, které si hrají spolu se svými
přáteli a přitom se mohou učit stále novým věcem.“
1. Netlačte svého syna/dceru do fotbalu z důvodu, že chcete VY.
2. Respektujte rozhodnutí trenéra.
3. Vy i my trenéři jsme partneři, kteří společně vychovávají a učí děti.
Jeden bez druhého nic nedokážeme.
4. Fanděte, podporujte a chvalte nejen své děti. Děti to od Vás očekávají.
Je to pro ně největší odměna za výkon.
5. Prosíme, dbejte na správnou životosprávu dětí (strava, pitný režim,
spánek). Co a jak často jedí, jestli dostatečně pijí, jestli mají dostatek
spánku.
6. Nevyjadřujte se negativně k herním situacím, ani dětem neraďte, co v
které situaci dělat. Naším cílem je, aby kluci dokázali vyhodnotit herní
situace co nejdříve sami. Při hře by měli vnímat pokyny trenéra, nikoliv
publika. Rady dětem nechte na trenérovi, aby neměly v hlavě zmatek.
7. Nezpochybňujte autoritu trenéra před dítětem rozborem jeho
(trenérových) chyb. Pokud máte pocit, že trenér dělá něco špatně, řešte
to přímo s ním.
8. Prosíme Vás, abyste včas z tréninků a turnajů omlouvali své děti.
Neomluvená absence znamená za prvé oslabení týmu a za druhé si
místo Vašeho dítěte mohl zahrát někdo jiný, kdo by rád šel.
9. Pravidelně sledujte webové stránky o situaci ve Vaší kategorii a klubu.
10. Prosíme Vás, nevyjadřujte se negativně o činnosti týmu na veřejnosti a
internetových stránkách. Pokud myslíte, že je něco špatně, řešte to
primárně s trenéry a následně s vedením klubu. To, co si přejete, aby
bylo lepší, řekněte nám, to co se Vám líbí, řekněte všem.
Porušování kodexu (hráč,trenér,rodič):
· Metodické pokyny v trénincích a zápasech
1. Podporuji „obounohost“ – procvičuji na každém tréninku obě
nohy.
2. Dávám šanci všem a tréninkovou jednotku rozděluji na skupiny dle
výkonnosti. Nicméně to nemusí být pravidlo a v rámci motivace je
dobré hráče promíchávat.
3. Dodržuji zásady bezpečnosti v tréninkové jednotce (dostatečné
odstupy atd.).
4. Nepodporuji destruktivní činnost - bezhlavé odkopy. Nabádám,
aby za každou cenu/v každé situaci hráč tvořil a držel míč ve hře.
5. Na konci tréninku s kluky hodnotím, co se jim povedlo. Zeptám se
hráčů na 1-2 věci, které je bavily, a především, co jim se povedlo.
6. Ověřuji si pochopení při vysvětlování (např. herní situace, kličky).
Jsem jasný a stručný.
7. Držím se a podporuji u hráčů pravidlo: 1. sám 2. rychle 3. dobře.
8. Zapojuji se do tréninku - předvádím cvičení, jsem součástí herních
variant atd. Buduji dovednosti hráčů.
9. Vedu si statistiku účastí na trénincích a zápasech a vyžaduji od
kluků potažmo od rodičů omluvy za neúčasti.
10. Na tréninky se řádně připravuji.
11. Vyhodnocuji, zda a jak hráč plnil úkoly. Nehodnotím ho za výsledek
týmu, ale za plnění úkolů.
12. Pokroky chválím veřejně, nedostatky vytýkám v soukromí.
13. V žádném případě netrestám za herní nedokonalost (přestřelení
branky, špatná přihrávka atd.).
14. Nejsem „loutkař“ - nechám hráče hrát a teprve následně se bavím
s hráčem, co a jak se stalo a jak by to šlo udělat jinak (koučuji)
nebo radím, jak nejlépe by to šlo udělat.
15. V případě, že udělám chybu, tak ji přiznám.
16. Na zápasy/tréninky či jiné fotbalové aktivity jezdím v klubovém
oblečení a vyžaduji to i po hráčích.
17. Se všemi rodiči se scházím na začátku a konci jarní a podzimní
části. Pravidelně a aktuálně rodiče informuji (mail, web) o průběhu
činnosti kategorie.
· Jak a co trénovat …
Přípravkové kategorie
1. Podporovat hru a to postupnými kroky – 1v1, 2v1, 2v2, 3v2, 3v3.
2. Stále válet míč pod nohou, nártem → získat cit pro míč.
3. Do tréninkové jednotky zabudovat posilovací cviky vlastní vahou.
4. Práci s míčem věnovat min. 80 % času z tréninkové jednotky. Každý má svůj
míč.
5. Učit obě nohy → obounohost. Vytvářet na tréninku takové situace, aby to
bylo přirozené, že hráč kope „slabší“ nohou.
6. Neprovádět statický strečink na úvod tréninku. Hráče „zahřát“ pohybovými
hry. Statický strečink provádět na konci tréninku. Hráč by se měl nejlépe
protahovat před spaním.
7. Vyžadovat od hráčů sebehodnocení splnění úkolu, co se mu povedlo a jak by
se to dalo řešit jinak/lépe. popř. pokud hráč sám neví, je nutné mu poradit.
8. Trénink hrou – zábava, soutěže → zamilovat si fotbal.
9. Naučit techniku běhu (atletická abeceda) a zařadit balanční cvičení.
10. Odbourávat „chumel“, kdy všichni běží za míčem → používat více branek,
aby si hráč mohl najít volnou.
11. Upřednostňovat individuální herní výkon před týmovým.
12. Naučit 12–15 základních kliček.
13. Preferovat útočení před bráněním.
Žákovské kategorie
1. Práci s míčem věnuji 70–80 % času z tréninkové jednotky. Do nabírání
kondice zařazuji i míč.
2. Dbát na fyzickou přípravu hráče včetně posilovacích cvičení.
3. Učit základy herních stylů (3-3-1, 3-2-2 atd., 4-3-3, 4-4-2 atd.)
4. Učit hráče využívat větší plochu hřiště.
o Dorostenecké kategorie
1. Větší/detailnější specifikace - dopracovat
Mužská kategorie
1. Začleňovat mladé hráče přicházející z vlastní líhně.
2. Pomáhat těmto hráčům.
3. Pomáhat při výchově mládeže formou vedení tréninků.